Egen webbshop

Marknadsför webbshoppen med live shopping

Om du driver en webbshop är det smart att testa live shopping. Det är ett shopping event som du livesänder på nätet för utvalda kunder. Du visar upp olika produkter som du säljer och de kan handla under tiden.

Testa live shopping

Ett live shopping event är ett väldigt smart sätt att både öka försäljningen och skapa en närmare relation till kunderna. De får möta dig på ett mer personligt plan, samtidigt som de shoppar loss. Det är även roligt att anordna live shopping. Det innebär helt enkelt att du har en livesändning där utvalda kunder deltar. Du visar upp olika varor och de kan ställa frågor och naturligtvis lägga varorna i sin personliga varukorg. Det är ett jättebra sätt att marknadsföra din e-butik på och samtidigt öka försäljningen. Gå in på Mavshack och skapa ditt live shopping event för dina kunder och se din webbshop växa.

Anordna ett event

Det är faktiskt enkelt att anordna ett live shopping event. Du bjuder in dina kunder till evenemanget, ett särskild klockslag, som sedan sänds live på nätet. Under själva eventet berättar du om intressanta produkter för kunderna. För att lyckas med live shoppingen bör du ta hjälp av två personer till. Du och en medhjälpare står framför kameran och pratar och visar själva produkterna. Den tredje medhjälparen sitter vid datorn och håller kontakten med kunderna och sköter själva dataprogrammet. Kunderna har alla en egen varukorg där de enkelt kan lägga ner varorna som ni samtalar om. De ställer frågor via en chat och kan till exempel be dig att visa vissa detaljer på produkterna. Det är också ett tillfälle då kunderna får en möjlighet att lära känna dig på ett mer personligt plan, vilket är väldigt viktigt idag för att lyckas på nätet. Många kunder gillar att ha en personlig relation till företagen som de handlar av.

Öka shoppingen på nätet

Genom att anordna ett live shopping event kommer du öka din försäljning. Dels kommer kunderna köpa ganska mycket under själva eventet, men eventet ger dig också indirekt marknadsföring. Flera av kunderna kommer att berätta för andra om eventet – gratis marknadsföring för dig. Live shopping gör också att kunderna snabbare återkommer. De har ju skapat en relation till dig, så det blir än mer naturligt för dem att handla på just din e-butik. Du kan också lägga ut live shopping event på nätet efteråt, för att andra ska kunna titta på det och vilja delat.

Ju fler live shopping event som du anordnar, desto fler återkommande kunder kommer du att få. Det är viktigt att du verkligen tänker igenom eventen och skapar bästa möjliga upplevelse för dina kunder. För att göra det än mer intressant att delta kan du erbjuda exklusiva produkter och saftiga rabatter.