När du har börjat driva en egen e-handel är det viktigt att nå ut till kunderna. Med e-post som verktyg kan du enkelt marknadsföra din webbshop, och skicka ut erbjudanden, rabatter och uppdateringar kring nya varor. Det finns flera sätt att få kunderna att sätta upp sig på din mejlinglista, vilket är en guldgruva för din marknadsföring.
Med ett verktyg för epostmarknadsföring kan du snabbt skapa attraktiva nyhetsbrev och kampanjer. Du utgår från färdiga mejlmallar och en bildbank, eller skapar egna baserat på företagets grafiska profil. Dina mottagarlistor hålls automatiskt uppdaterade och utskicken segmenterade, vilket sparar tid och effektiviserar din verksamhet.
Fördelar med epostmarknadsföring
Ett digitalt nyhetsbrev har många kommunikativa fördelar. Du kan med hjälp av epostmarknadsföring leda mer trafik till din e-handel. Utskicken kan göras snabbt och effektivt till ett obegränsat antal blivande eller befintliga kunder. Det är också enkelt att mäta responsen på dina utskick, där du kan ta reda på hur många som klickar på länkar i nyhetsbrev och därmed mäta vilka formuleringar och vilket innehåll som är mest effektivt. Dessa insikter kan du sedan överföra till webbplatsen, och använda samma språkbruk och kommunikation där.
Nyhetsbrev är enkla att målgruppsanpassa, där du lägger in det innehåll du vill visa för just den målgrupp du vill nå. Om du använder verktyg för epostmarknadsföring är det ännu enklare, då du kan effektivisera sammansättning och segmentera utskicken till rätt målgrupp. Med hjälp av digital marknadsföring via e-post kan du bygga lojalitet med kunderna och använda nyhetsbrevet som en separat säljkanal.
Digital marknadsföring av webbshopen
En viktig del i att lyckas med marknadsföringen är att ha en webbutik som är tillräckligt användarvänlig. När kunden har klickat på länken i ditt nyhetsbrev måste de också ta sig vidare i butiken och gärna köpa något. Här kommer hemsidan in, där du bör satsa på en bra och effektiv plattform. Se till att webbsidan har alla funktioner som behövs och som kunderna uppskattar. Att ge god service till kunden är en lyckad marknadsföringsstrategi.
Med en webbutik på nätet är det vanligt att använda sig av marknadsföringsmetoder som är online. Sökmotoroptimering är kostnadseffektivt och innebär att du optimerar webbplatsen så att sökmotorerna placerar den högt i sina resultatlistor. Du behöver hela tiden tekniskt optimera webbplatsen, och skapa innehåll som hjälper alla sökmotorer att hitta din e-handel. Det kan vara en stor fördel att anlita externa konsulter som har kunskap kring hur du bäst sökmotoroptimerar din webbplats.
Förutom nyhetsbrev och sökmotoroptimering finns möjligheten att marknadsföra din e-handel via sociala medier. Du kan enkelt starta upp en företagssida på Facebook, där du regelbundet postar uppdateringar kring nya produkter som kommit in i butiken, erbjudanden och annan viktig information. Twitter är en annan social plattform som är effektiv för digital marknadsföring.
Egen webbshop