Egen webbshop

Starta egen webbshop

Drömmer du om att ha egen webbshop eller en smart extrainkomst? Det är lätt att starta en webbshop och du behöver inte ha någon särskild utbildning eller erfarenhet för att sätta igång.

Egen webbshop

Det finns många fördelar med att ha en egen webbshop: du kan tjäna mer pengar, få en möjlighet att hålla på med ditt intresse och rentav bli egenföretagare på heltid. Förutom att du kan driva en webbshop varifrån som helst. Du behöver inte sitta på ett särskilt kontor, utan det räcker att du har din dator och uppkoppling. Det finns två saker du behöver göra när du ska starta en webbshop: komma på vad du ska sälja och söka f-skattsedel hos Skatteverket så att du blir företagare även juridiskt. Då kan du göra avdrag och kommer i slutändan betala mindre i skatt.

Nischa din webbshop

För att lyckas med din webbshop bör du nischa den, besluta dig för att bara sälja en särskild produkt. Det finns jättemånga webbshoppar att konkurrera med, förutom också de stora företagen som H&M, Clas Ohlson och Ellos. Både i Sverige och internationellt. De personer som lyckas driva webbshoppar framgångsrikt och tjäna pengar på dem, har så gott som alltid en nischad e-butik. Att nischa innebär att du hittar en eller ett par produkter som det finns efterfrågan på, men inte stor konkurrens kring. Du kan inte starta en webbshop för att sälja kläder. Då konkurrerar du med de stora företagen. Det kan rentav vara svårt att bara sälja jeans eller klänningar. Då är det smartare att du utgår från en särskild kundgrupp. Som löpare som vill löpa i klänning, färgglada jeans i stora storlekar eller sportkläder med rymdskepp för barn. Ju mer specifik du är, desto större chanser har du faktiskt att få ekonomi på din webbshop. Det är lätt att tänka att en liten webbshop som bara säljer ett fåtal produkter kommer att vara svår att leva på, men de flesta onlineföretagare har flera affärer.

Hitta din nisch

För att skapa en framgångsrik webbshop bör du sälja något som du själv både använder och verkligen gillar. Har du gått ner i vikt eller förbättrat din hälsa rejält med viktväst? Då gillar du verkligen viktvästar. Då kan det vara en smart produkt att satsa på. Eller så håller du på med hundar och skapar handgjorda hundhalsband som du kan sälja för 2000 kronor styck. När du själv gillar prylen och är en del av målgruppen, så kommer du kunna marknadsföra dig mycket bättre. Du förstår varför folk vill köpa produkten, vilka problem som produkten löser och även vilket språk och argument som tilltalar kunderna. Du kommer behöva ha en blogg, eventuellt en YouTubekanal och naturligtvis finnas på sociala medier för att nå dina kunder.